Sabtu, 15 Jun 2013

Rawatan Pitam


Salam perkenalan, saya seorang ibu kepada seorang pelajar di universiti tempatan. Saya ingin meminta penjelasan doktor tentang masalah anak saya yang sering pitam. Kenapa dia mudah untuk pitam berbanding orang lain? Saya telah berjumpa dengan doktor di tempat pengajian anak saya, namun doktor berkenaan mengatakan tiada masalah khusus yang dikenal pasti sebagai punca masalah ini. Bagaimana hendak merawat masalah ini jika tidak tahu puncanya? Apakah langkah terbaik untuk saya lakukan apabila anak saya pitam?
Siti Solehah
Bangi


Salam perkenalan,
Terima kasih atas pertanyaan. Pitam adalah berpunca daripada kekurangan darah di bahagian otak. Kekurangan tekanan darah di bahagian otak menyebabkan otak kekurangan oksigen dan glukos. Apabila ini berlaku, otak akan bertindak pantas menutup peranannya yang tidak penting dan memfokus kepada bahagian kawalan penting seperti pernafasan. Otot-otot akan lembik dan pastinya menyebabkan pesakit lemah dan terkulai jatuh. Pengsan hanya berlaku sementara waktu dan pesakit akan pulih sepenuhnya apabila darah kembali mengalir dengan baik di bahagian otak.


Apakah situasi yang boleh menyebabkan seseorang pitam?


Sakit
Keletihan yang bersangatan
Kekurangan glucose didalam badan
Gangguan emosi yang bersangatan
Berdiri terlalu lama ketika cuaca panas
Perubahan posisi dari duduk kepada berdiri

Apakah simptoms dan tanda awal pitam

Seseorang pesakit tidak terus rebah tetapi mengalami beberapa tanda-tanda awal. Jika tanda–tanda awal ini tidak diambil perhatian segera, pesakit akan mula merasai lemah dan akhirnya pitam. Sebelum pesakit pitam, kaedah terbaik adalah dengan mengenal pasti tanda-tanda awal sebelum pitam dan baringkan pesakit.


Tanda awal sebelum pitam:

Pening
Loya
Pucat
Lemah
Penglihatan mula kabur
Vertigo
Kebas dibahagian jari dan kaki
Sedikit berpeluh


Rawatan asas:

Pitam adalah reaksi fisiologi badan yang bersifat sementara.
Jangan panik.
Mulakan dengan rawatan asas kecemasan DRABC.
Longgarkan pakaian pesakit.
Pastikan pesakit mendapat udara segar.
Baringkan pesakit dan tinggikan di bahagian kaki.
Rawat jika ada kecederaan lain.

Jika pesakit masih mengadu sakit terutama di bahagian dada, kepala, perut dan belakang, pening, sesak nafas dan tidak dapat menggerakkan anggota badan. Pesakit perlu rawatan susulan segera.

 Pesakit perlu diselia setiap masa dengan memeriksa :

Nadi
pernafasan
Tahap kesedaran


Rawatan susulan:

Pitam mungkin disebabkan oleh masalah yang lebih kritikal yang belum dikenal pasti oleh doktor. Pitam perlu diambil serius dan perlu kepada rawatan susulan. Pesakit yang sering mengalami masalah pitam perlu memaklumkan kepada doktor dan siasatan perlu dijalankan untuk mengenal pasti puncanya.


Tips Penting


Pesakit kekal dalam keadaan baring untuk seketika ( 15-20 minit) walaupun sudah kembali sedar. Apabila pesakit bersedia untuk bangun, pastikan pesakit bangun dengan perlahan-lahan. Jangan baringkan pesakit yang mengandung di atas belakang pesakit kerana ini boleh menghimpit saluran darah ( inferior vena cava). Baringkan pesakit di bahagian sisi kiri.

sumber : http://medikdrzaki.wordpress.com/2013/01/27/selalu-pitam/

Tiada ulasan: