Rabu, 12 Jun 2013

Onani ketika Puasa?


Soalan :

Baru-baru ini isteri saya berpuasa ganti. Setahu saya, hukumnya wajib sepertimana hukum puasa Ramadhan.semasa berpuasa, saya melakukan onani terhadap isteri saya dengan memasukkan jari saya ke dalam farajnya. Dan pada ketika itu, kami benar-benar terlupa yang isteri saya sedang berpuasa.
Apakah hukum puasa isteri saya? Batalkah? Wajib kaffarahkah?

Mohon maaf atas ketidaksopanan bahasa yang digunakan. Tiada niat lain melainkan ingin mandapatkan kepastian. JazakALLAH kepada panel yang sudi memberikan penjelasan.


Jawapan:

Oleh kerana perbuantan anda dan isteri anda berlaku secara lupa, maka puasa isteri anda adalah sah dan tidak dikenakan apa-apa kaffarah.

Syarak telah menjelaskan bahawa seseorang yang melakukan perkara membatalkan puasa secara lupa, tidak membatalkan puasa. Kecuali dalam permasalahan jimak, ada khilaf.

Sabda Nabi SAW:

من أكل ناسيا وهو صائم فليتم صومه فإنما أطعمه الله وسقاه

Maksudnya: Sesiapa makan secara lupa walhal dia sedang berpuasa, maka hendaklah dia sempurnakan puasanya. Maka sesungguhnya Allah memberinya makan dan minum.
- HR Bukhari (no: 6292)-

Begitu juga perkara-perkara lain yang membatalkan puasa, jika dilakukan secara lupa tidak membatalkan puasa.
Wallahu A’lam.

Rujukan:
- Majmuk Nawawi 6/324

Sumber : disunting dari Soal Jawab Agama, http://abuumair1.wordpress.com/
http://fiqhmedic.wordpress.com/2008/08/31/onani-ketika-puasa/

Tiada ulasan: