Sabtu, 15 Jun 2013

Kelebihan Berkhatan


Musim cuti sekolah akan bermula, maka bermulalah juga musim berkhatan bagi kanak-kanak lelaki Islam di Malaysia. Telah menjadi satu budaya masyarakat di Malaysia untuk mengkhatankan anak lelaki semasa musim cuti sekolah. Kesedaran tentang berkhatan juga telah berkembang dikalangan bukan Islam yang melakukan khatan secara sukarela kerana faedah-faedah kesihatan yang banyak.


Berkhatan adalah memotong kulit dihujung kemaluan lelaki yang biasanya dipanggil kulup (foreskin). Kulup ini akan meliputi kepala zakar (glan penis) dan ianya biasanya akan melekat antara satu sama lain dan susah di pisahkan. Ia akan lebih mudah dipisahkan apabila kanak-kanak itu meningkat ke umur remaja.

Dari sudut sejarah  ada sesetengah ulama berpendapat berkhatan bermula dengan Nabi Adam A.S dan juga sesetengah ulama berpendapat manusia pertama yang berkhatan adalah Nabi Ibrahim A.S. Yang pastinya amalan berkhatan telah diamalkan oleh manusia sejak beribu-ribu tahun dahulu. Terdapat ukiran di Pyramid di Mesir yang menunjukkan budaya berkhatan ini diamalkan oleh masyarakat Mesir kuno pada zaman Firaun lagi.

Berkhatan adalah sesuatu yang amat menakutkan kepada kanak-kanak lelaki sejak dari dahulu lagi.  Didalam Islam berkhatan adalah suatu amalan yang disyariatkan dan amat dituntut. Dalam mazhab Syafie, hukum berkhatan adalah wajib sama ada ke atas lelaki atau perempuan. Menurut  mazhab Hanafi, berkhatan hukumnya adalah sunat sahaja bagi kedua-dua lelaki dan perempuan. Dalam mazhab Hanbali pula, Imam Ahmad pula berpandangan; ia hanya wajib ke atas lelaki sahaja. Adapun ke atas perempuan, hukumnya hanyalah sunat. Selain perintah agama, ia untuk kesihatan individu itu juga.

Syariat Berkhatan



Waktu berkhatan tidak disyaratkan ketika kecil. Dalam budaya masyarakat Arab dan Yahudi , berkhatan dilakukan semasa bayi lagi. Bagi Masyarakat Melayu pula , biasanya berkhatan dilakukan semasa kanak-kanak dalam umur 5 hingga 12 tahun.



Dalam satu riwayat daripada Saidatina Aisyah menceritakan:



Sesungguhnya Nabi SAW telah mengkhatankan Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka berdua.” (Riwayat Imam al-Baihaqi dan al-Hakim)



Kebanyakan ulama berpendapat, khatan wajar dilakukan semasa budak lelaki meningkat umur baligh. Malah ada ulama yang berpendapat lebih afdal bagi pihak ibu bapa atau penjaga melaksanakan khatan ke atas anak lelaki mereka sejak mula hari kelahirannya.



Seorang ulama yang terkenal,  Ibnu Juzaiy mempunyai pendapat yang berbeza yang ditulis dalam kitabnya al-Qawanin al-Fiqhiyyah. Beliau menggalakkan waktu khatan dilewatkan hingga anak tersebut boleh diajarkan solat; iaitu sekitar umur tujuh hingga 10 tahun. Beliau menghukumkan makruh  dilakukan khatan ke atas bayi pada hari pertama kelahirannya dan juga pada hari ketujuh kelahirannya kerana ini menyerupai  amalan kaum Yahudi. Ibnu Juzaiy juga berpendapat; adalah amat dituntut diadakan jamuan makan sempena majlis berkhatan bagi lelaki tetapi tidak bagi majlis khitan kaum wanita.





Berkhatan dan Kesihatan



Hikmah berkhatan dari sudut agama adalah ia merupakan salah satu tuntutan syariat  Islam dan menjadi satu amalan para Nabi terdahulu. Manakala sudut kesihatan pula dengan berkhatan seseorang mengutamakan kebersihan dan kesucian, mengawal dan menstabilkan nafsu syahwat terutama bagi kaum wanita serta memberi keselesaan semasa bersetubuh.



Apabila tidak berkhatan , terdapat kotoran yang berkumpul diantara kulup dan kepala zakar yang dipanggil ‘smegma’ yang boleh menyebabkan jangkitan kuman dan juga punca kepada kanser zakar.



Sains telah membuktikan bahawa amalan berkhatan ini mempunyai banyak faedah kesihatan berdasarkan kajian-kajian yang telah dijalankan. Diantara hasil kajian yang amat nyata mendapati  kadar kanser zakar adalah   jauh lebih rendah dalam komuniti yang mengamalkan berkhatan seperti Muslim dan Yahudi.

Terdapat kajian terbaru menunjukkan kadar penyakit kelamin adalah rendah dikalangan lelaki yang berkhatan.Kajian ini mendapati jangkitan  penyakit syphilis adalah lebih rendah dikalangan lelaki yang berkhatan.

Kajian Cochrane meta analysis yang  dijalankan di Afrika  pada tahun 2007  juga menunjukkan berkhatan boleh menurunkan risiko jangkitan HIV dikalangan lelaki yang aktif seksual diantara 38% hingga 66% dalam tempoh 24 bulan. Kesimpulan dari kajian ini mencadangkan lelaki digalakkan untuk berkhatan untuk mengurangkan penularan wabak HIV di negeri Sub Sahara Afrika. WHO mencadangkan salah satu dari program mencegah HIV ialah dengan menggalakkan amalan berkhatan.


Berkhatan juga menurunkan insiden jangkitan HSV-2 sehingga 28% dan berkait dengan penurunan prevalen HPV dan risiko jangkitan kuman saluran kencing. Oleh itu ia secara tidak lansung menurunkan risiko isteri mendapat kanser pangkal rahim.

Dari aspek perubatan , khatan dibuat sebagai rawatan keatas pesakit yang mengalami masalah jangkitan kuman kulup zakar (balanitis), kulup yang mempunyai lubang pin (pinhole phimosis) atau tertutup  yang menyebabkan kulup mem’belon’ semasa kencing dan juga kanak-kanak lelaki yang selalu mendapat jangkitan saluran kencing.


Komplikasi dari prosedur berkhatan yang biasa adalah pendarahan dan jangkitan kuman. Risiko terpotong kepala zakar juga boleh berlaku jika pengkhatan tidak berhati-hati dan menggunakan kaedah memotong terus atau ‘guilletine’ dengan pisau bedah atau kaedah yang diamalkan oleh ‘tok mudim’ seperti zaman dahulu.

 Sekarang terdapat inovasi yang telah direka untuk mengurangkan risiko-risiko pembedahan berkhatan ini dengan penggunaan ‘klamp’ plastik. Kaedah ini tidak memerlukan jahitan dan prosesnya amat cepat dilakukan. Pelbagai jenis ‘klamp’ ini yang terdapat dalam pasaran seperti Sunathrone, SmartKlamp, AlisKlamp, Tara klamp, Ismail Klamp dan  Plastibel.


Kaedah berkhatan dengan menggunakan klamp ini terlah terbukti lebih mudah, kurang pendarahan, kurang risiko jangkitan, lebih selesa kepada kanak-kanak kerana boleh terus memakai seluar dan boleh mandi dan bergerak dengan lebih selesa tanpa rasa sakit.Kanak –kanak juga mudah untuk membuang air kecil dan mudah untuk beristinjak tanpa mencemarkan luka berkhatan.

alat Sunathrone

Penggunaan kaedah klamp ini memerlukan latihan untuk doktor yang menjalankannya. Anda perlu mendapatkan khidmat doktor yang terlatih yang berpengalaman melakukan kaedah ini. Pengalaman penulis menggunakan kaedah ‘klamp’ ini semenjak lapan tahun yang lalu telah membuktikan kelebihannya terutama kepada doktor yang membuat prosedur ini kerana mengurangkan ‘sakit pinggang’ kepada doktor yang membuat pembedahan berkhatan berbanding dengan kaedah menjahit luka tersebut.

Terpulanglah kepada ibubapa untuk memilih kaedah terbaik untuk mengkhatankan anak. Pastikan kaedah yang kita pilih memberikan keselesaan kepada anak yang dikhatan dan juga mengurangkan risiko komplikasi.



Wassalam



Dr Norman Mohd Norawi

MBBS, MscAAARM
SUNATHOLOGIS
Pengamal Perubatan Am & Pengkhususan dalam Aesthetic, Anti Aging & Regenerative Medicine

Sumber : http://doknorm.blogspot.com/2012/11/berkhatan-mencegah-penyakit.html

***************************************



Oleh : Wartawan Sinar Harian

Tarikh : December 2, 2011

Syariat berkhatan

Sebut sahaja bersunat, pasti kecut perut anak-anak lelaki yang belum disunatkan lagi, kerana beranggapan bersunat itu sakit dan bermacam lagi ketakutan dimomokkan sehingga ada yang lari tidak mahu disunatkan.

Mahu tidak mahu, mesti juga dilakukan kerana ia dituntut dalam Islam. Dalam mazhab Syafie, hukum berkhatan adalah wajib sama ada ke atas lelaki atau perempuan. Di sisi mazhab Hanafi, berkhatan hukumnya adalah sunat sahaja bagi kedua-dua lelaki dan perempuan. Imam Ahmad pula berpandangan; ia hanya wajib ke atas lelaki sahaja. Adapun ke atas perempuan, hukumnya hanyalah sunat. Selain perintah agama, ia untuk kesihatan individu itu juga. 


Tingkat kefahaman anak-anak

Penyelaras Majlis Berkhatan Beramai-ramai Masjid Negara 2011, Ehsan Mohd Hosni berkata, menjalankan amalan bersunat ini adalah tuntutan agama Islam yang mahukan setiap umatnya memiliki kualiti kesihatan yang terbaik dalam masyarakat. 

Menurutnya, program ini juga bertujuan meningkatkan fahaman Islam terhadap anak-anak kecil, terutamanya kepentingan berkhatan seperti yang dituntut oleh agama Islam itu sendiri. 
“Kanak-kanak yang telah berkhatan akan merasakan diri mereka berbeza daripada kanak-kanak kecil yang lain. 

“Ini kerana amalan berkhatan adalah salah satu agenda dalam kehidupan menuju ke alam dewasa,” katanya.


Waktu berkhatan

Waktu berkhatan tidak disyaratkan ketika kecil. Oleh itu harus berkhatan ketika dewasa antara tujuh hingga 10 tahun. Namun demikian, disunatkan para wali mengkhatankan anaknya pada hari ketujuh kelahiran jika orang yang menjalankan khatan melihat anaknya itu mampu dan tidak sakit. 

Saidatina Aisyah menceritakan; Sesungguhnya Nabi SAW telah mengkhatankan Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka berdua.” (Riwayat Imam al-Baihaqi dan al-Hakim)
Kebanyakan ahli ilmu berpendapat, khatan wajar dilakukan semasa budak lelaki meningkat umur baligh. Malah ada yang berpendapat lebih afdal bagi pihak ibu bapa atau penjaga melaksanakan khatan ke atas anak lelaki mereka sejak mula hari kelahirannya.

Namun, pendapat ini tidak dipersetujui oleh Ibn Juzaiy yang mengatakan dalam kitabnya al-Qawanin al-Fiqhiyyah (hlm 167); Digalakkan waktu khatan dilewatkan hingga anak tersebut boleh diajarkan solat; iaitu sekitar umur tujuh hingga 10 tahun. Makruh juga dilakukan khatan ke atas bayi pada hari pertama kelahirannya dan juga pada hari ketujuh kelahirannya kerana ini adalah amalan kaum Yahudi.

Pendapat Ibn Juzaiy ini disanggah oleh mereka yang berpegang dengan hadis berikut; Daripada Jabir r.a berkata “Rasulullah mengadakan akikah bagi kedua cucunya Hasan dan Hussien serta mengkhatankan kedua-duanya pada hari ketujuh kelahiran mereka.”

Ibn Juzaiy juga berpendapat; adalah amat dituntut diadakan jamuan makan sempena majlis berkhatan bagi lelaki tetapi tidak bagi majlis khifad kaum wanita.

Hikmah berkhatan wujud dalam dua sudut, iaitu sudut agama dan sudut kesihatan. Sudut agama merupakan salah satu syiar agama Islam. Manakala sudut kesihatan pula mengutamakan kebersihan dan kesucian, mengawal dan menstabilkan nafsu syahwat (terutama bagi kaum wanita) serta memberi keselesaan semasa berjimak (bersetubuh). 

Jika bayi atau kanak-kanak dikhatankan pada awal usia, sisa air kencing tidak akan bertakung di celah kulup kemaluan mereka.


Kaedah Smart Klamp

Jika dahulu, kaedah berkhatan mesti menggunakan pisau khas, batang pisang dan pelbagai lagi alatan untuk bersunat. Namun kini dengan kecanggihan teknologi, kaedahnya semakin mudah dan cepat, misalnya menggunakan kaedah Smart Klamp.

Beliau berkata, mengenai kaedah atau teknik Smart Klamp ia merupakan satu teknik berkhatan yang cepat, mudah dan selamat. 

“Dengan teknik ini, lima kanak-kanak dapat dikhatankan setiap jam oleh seorang doktor yang terlatih. 

“Dengan 10 orang doktor, 200 kanak-kanak dapat dikhatankan dalam masa empat jam berbanding lapan jam dengan cara jahitan,” katanya. 

Tambahnya, prosedur Smart Klamp boleh dijalankan hampir di mana-mana sahaja kerana ia amat ringkas, bersih dan teratur. 

“Selain penggunaan Smart Klamp telah diterima pakai oleh lebih 200 klinik di seluruh Malaysia, ia juga merupakan teknik yang mudah dikendalikan oleh doktor, tanpa jahitan dan mudah dijaga. 

“Sehingga kini, lebih 50,000 kanak-kanak telah dikhatan menggunakan teknik ini sejak ia diperkenalkan seawal 2003. Teknik ini merupakan kaedah terbaik untuk pesakit diabetis, hemophilia, kanak-kanak autism dan kanak-kanak hiperaktif,” jelasnya. 


Khatan bagi wanita

Bagi kaum wanita, istilah khifad lazim digunakan dan bukannya khatan. Selalunya wanita akan disunatkan ketika masih bayi lagi.

Menurut al-Mawardi: “Khatan bagi wanita pula ialah memotong kulit yang berada di bahagian atas faraj seperti butir atau balung ayam jantan dan yang wajibnya ialah memotongnya (menggoreskannya) sahaja tanpa membuang kesemuanya.”
sumber : http://www.sinarharian.com.my/rencana/syariat-berkhatan-1.9293

Tiada ulasan: